Wytyczne dla punktów i centrów IT – rekomendacje POT, FIT i GIS
Polska Organizacja Turystyczna i Zarząd Forum Informacji Turystycznej we współpracy z Głównym Inspektoratem Sanitarnym opracowały rekomendowane regulaminy pracy w certyfikowanych centrach i punktach informacji turystycznej, w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa COVID-19 oraz wytyczne dla ich klientów i turystów.
Nadzwyczajna sytuacja związana z koronawirusem wymaga od podróżujących turystów oraz obsługujących ich pracowników informacji turystycznej zachowania szczególnych środków ostrożności.
REKOMENDOWANY regulamin pracy
w punktach informacji turystycznej,
w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa COVID-19:
Wytyczne dla pracowników punktów informacji turystycznej:
- Przed rozpoczęciem pracy, tuż po przyjściu do biura obowiązkowo należy umyć ręce wodą z mydłem lub zdezynfekować je środkiem na bazie alkoholu (min. 60%).
- Zachować bezpieczną odległość od rozmówcy i współpracowników (rekomendowane jest minimum 1,5 metra).
- Zasłaniać usta i nos maseczką.
- Zaleca się stosowanie w miejscach obsługi turysty szyb/pleksy oddzielającej obsługę od turystów.
- Regularnie często i dokładnie myć ręce wodą z mydłem zgodnie z instrukcją znajdującą się przy umywalce / dezynfekować dłonie środkiem na bazie alkoholu (min. 60%).
- Podczas kaszlu i kichania zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzucić chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce lub dezynfekować je środkiem na bazie alkoholu (min. 60%)
- Starać się nie dotykać dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu.
- Dołożyć wszelkich starań, aby stanowiska pracy były czyste i higieniczne, szczególnie po zakończonym dniu pracy. Należy pamiętać o dezynfekcji powierzchni dotykowych jak np. słuchawka telefonu, klawiatura i myszka, włączniki świateł, blaty, czy biurka, poręcze krzeseł, klamki okien.
- Regularnie (kilka razy w ciągu dnia) czyścić powierzchnie wspólne, z którymi stykają się klienci, np. klamki drzwi wejściowych, poręcze, blaty, oparcia krzeseł.
- Pilnować, aby w pomieszczeniu znajdowała się liczba klientów zgodna z aktualnymi przepisami prawa.
- Pilnować, aby odwiedzający dezynfekowali dłonie przy wejściu oraz zasłaniali usta i nos maseczką.
- Tradycyjne pokazywanie miejsc na mapie palcem zastąpić wyświetlaniem na ekranach lub za pośrednictwem lasera (zachowanie rekomendowanej odległości).
- Zalecane jest zapewnienie, w miarę możliwości, wietrzenia nieklimatyzowanych pomieszczeń.
- W zakresie systemów wentylacyjno-klimatyzacyjnych – stosowanie się do zaleceń Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego- Państwowego Zakładu Higieny stanowiących załącznik do niniejszych Wytycznych;
- Zalecane jest nieużywanie (jeśli to możliwe) klimatyzacji.
Wytyczne dla pracodawców:
- Zapewnić środki higieniczne w ilości wystarczającej na bieżące funkcjonowanie.
- Zaopatrzyć pracowników w środki ochrony osobistej, w tym rękawiczki, albo płyn do dezynfekcji rąk oraz maseczki ochronne.
- W pomieszczeniach sanitarnohigienicznych wywiesić instrukcje dot. mycia rąk, zdejmowania i zakładania rękawiczek, zdejmowania i zakładania maseczki, a przy dozownikach z płynem do dezynfekcji – instrukcje dezynfekcji rąk.
- Zapewnić sprzęt i środki oraz monitorować codzienne prace porządkowe,
ze szczególnym uwzględnieniem dezynfekowania powierzchni dotykowych – poręczy, klamek, włączników światła, uchwytów, poręczy krzeseł i powierzchni płaskich, w tym blatów w pomieszczeniach pracy i w pomieszczeniach do spożywania posiłków. - Podzielić zmiany pracowników w celu zmniejszenia liczby pracowników na miejscu w danym przedziale czasu.
- Zmniejszyć liczbę pracowników korzystających ze wspólnych obszarów w danym czasie (np. przez rozłożenie przerw na posiłki).
- Przygotować procedury postępowania na wypadek wystąpienia sytuacji podejrzenia zakażenia i skutecznie poinstruować pracowników.
- Wyznaczyć i przygotować (m.in. wyposażone w środki ochrony indywidualnej i płyn dezynfekujący) pomieszczenie, w którym będzie można odizolować osobę w przypadku stwierdzenia objawów chorobowych.
- Przygotować i umieścić w określonym miejscu (łatwy dostęp) potrzebne numery telefonów do stacji sanitarno-epidemiologicznej, służb medycznych.
- Podczas epidemii zaleca się wyłączyć z użytkowania wszelkie urządzenia dotykowe (panele, monitory dotykowe, klawiatury, komputery, itd.). W przypadku udostępniania tego typu urządzenia należy dezynfekować po każdym kliencie (a w przypadku urządzeń zewnętrznych np. urządzenia mobilne, tablety kilka razy dziennie).
Procedury postępowania w przypadku podejrzenia u pracownika punktu informacji turystycznej zakażenia koronawirusem.
- Pracownik powinien zostać poinstruowany, że w przypadku wystąpienia niepokojących objawów nie powinien przychodzić do pracy, powinien pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie z lekarzem w celu uzyskania teleporady medycznej, oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować, że może być zakażony koronawirusem.
- Zaleca się bieżące śledzenie informacji na rządowej stronie internetowej https://www.gov.pl/web/koronawirus/ , a także obowiązujących przepisów prawa.
- W przypadku wystąpienia u pracownika wykonującego swoje zadania na stanowisku pracy niepokojących objawów sugerujących zakażenie koronawirusem, należy niezwłocznie odsunąć go od pracy i odesłać transportem indywidualnym do domu. Należy poinformować pracownika o konieczności pozostania w domu i skorzystania z teleporady medycznej., a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 albo 112. 4. Pracownik powinien oczekiwać na transport w wyznaczonym pomieszczeniu, w którym jest możliwe czasowe odizolowanie go od innych osób.
- Zaleca się ustalenie obszaru, w którym poruszał się i przebywał pracownik, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami zakładowymi, oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).
- Rekomenduje się stosowanie się do zaleceń państwowego powiatowego inspektora sanitarnego przy ustalaniu, czy należy wdrożyć dodatkowe procedury biorąc pod uwagę zaistniały przypadek.
Procedury postępowania w przypadku podejrzenia u osoby/klienta zakażenia koronawirusem.
- Ustalenie listy pracowników oraz klientów (jeśli to możliwe) obecnych w tym samym czasie w punkcie i zalecenie stosowania się do wytycznych dostępnych na rządowej stronie internetowej https://www.gov.pl/web/koronawirus/ odnoszących się do osób, które miały kontakt z zakażonym (Masz koronawirusa lub podejrzewasz, że go masz? https://www.gov.pl/web/koronawirus/masz-koronawirusa-lub-podejrzewasz-ze-go-masz).
- Dokładne zdezynfekowanie przestrzeni, w której przebywał zakażony klient (ze wskazaniem, że nie mamy pewności, czy w momencie świadczenia usługi dana osoba była już zakażona) oraz zdezynfekowanie powierzchni, których mógł dotykać (klamki, poręcze etc.)
Załączniki – instrukcje:
- mycia rąk https://www.gov.pl/web/gis/jak-skutecznie-dezynfekowac-rece
- nałożenia i zdjęcia maseczki https://gis.gov.pl/aktualnosci/jak-prawidlowo-nalozyc-i-zdjac-maseczke/
- prawidłowego zdejmowania rękawiczek https://gis.gov.pl/aktualnosci/koronawirus-jak-prawidlowo-nalozyc-i-zdjac-rekawice/
- wytyczne Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego- Państwowego Zakładu Higieny https://www.pzh.gov.pl/koronawirus-sars-cov-2/