Tarnów. Tu mają podgląd na wszystkie skrzyżowania w Tarnowie i mogą zdalnie zmieniać światła. Centrum Sterowania Ruchem gotowe
„Zielona fala” na skrzyżowaniach, priorytety przejazdu dla autobusów komunikacji miejskiej a także informacje o wolnych miejscach parkingowych w centrum – to najważniejsze elementy Inteligentnego Systemu Transportowego, który już ułatwia życie kierowcom w Tarnowie. Mózgiem całego systemu jest centrum sterowania ruchem przy ul. Nadbrzeżnej.
„Zielona fala” na czterech arteriach w Tarnowie
Najważniejszą częścią projektu jest system sterowania ruchem. Ustala, które światła mają być w odpowiednim czasie zapalone.
– To potężna matematyka i dużo obliczeń, których efektem jest to, że kierowcy jadą przez kolejne skrzyżowania, korzystając z tak zwanej zielonej fali – wyjaśnia Wiktor Pabian, kierownik działu zarządzania inteligentnymi systemami miasta.
System koordynuje ruchem i pracą sygnalizatorów świetlnych na czterech głównych arteriach komunikacyjnych Tarnowa, a mianowicie na ulicy Krakowskiej – od Czerwonej do Pułaskiego, na al. Jana Pawła II i Lwowskiej oraz na Słonecznej-Słowackiego i ciągu ulic: Mickiewicza, al. Solidarności i Szujskiego.
– Mimo że system działa tak naprawdę dopiero od kilku tygodni kierowcy bardzo chwalą wprowadzone rozwiązania. Twierdzą, że można dużo szybciej przejechać teraz przez miasto, zwłaszcza jeśli jedzie się tymi głównymi trasami – mówi Wiktor Pabian.
Kamery na skrzyżowaniach, elektroniczne tablice przy drogach
W ramach projektu w mieście przebudowano 30 skrzyżowań, do których doprowadzono światłowód i zamontowano nowoczesne obrotowe kamery, z których obraz doskonałej jakości dociera do centrum sterowania ruchem, które powstało przy ul. Nadbrzeżnej, w budynku Straży Miejskiej. Pracujące w nim osoby cały czas mają podgląd na miasto i w razie wypadku czy innych, nieprzewidzianych zdarzeń są w stanie zdalnie przełączać światła tak, aby szybko rozładowywać korki w mieście.
Dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań uprzywilejowaną rolę na tarnowskich drogach mają teraz autobusy miejskie. Każdy z pojazdów jest na bieżąco monitorowany i jeżeli odnotowuje co najmniej trzyminutowe opóźnienie na trasie automatycznie wysyłany jest sygnał do centrum. To skutkuje tym, że tak modyfikowane są ustawienia świateł na kolejnych skrzyżowaniach, aby autobus nie tracił więcej czasu na stanie w korkach i zatorach drogowych przy sygnalizatorach.