Szybciej z Przemyśla do Szczecina
Już za pół roku pojedziemy szybciej pociągami TLK z Przemyśla do Szczecina. Podroż na tej trasie skróci się o 222 minuty – z obecnych 14 do 10 godzin na tej trasie, ponieważ prędkość pociągów wzrośnie do 160 km/h. PKP Intercity rozpoczyna modernizację 68 wagonów kursujących na linii Przemyśl – Rzeszów – Kraków – Wrocław – Poznań – Szczecin. Wszystkie wagony wyjadą na tory latem 2013 r.
W ramach modernizacji, wagony zostaną odnowione, będą znacznie lepiej wyciszone i izolowane termicznie. Wszystkie wyposażone zostaną w automatyczną klimatyzację oraz WC z zamkniętym obiegiem. Pojawią się w nich m.in. udogodnienia dla osób niepełnosprawnych – przystosowane zostaną toalety, drzwi wejściowe do wagonów, jak i do przedziałów wraz z korytarzami, tak by mogły poruszać się po nich osoby np. na wózkach. W wagonach będą również platformy wjazdowe lub urządzenia dźwigowe. Dziesięć wagonów zostanie wyposażonych w stojaki do przewozu rowerów, a kolejne 10 zostanie przystosowanych do świadczenia usług gastronomicznych.
Przewoźnik po raz pierwszy w specyfikacji zamówienia umieścił punkt, by w wagonach znalazły się urządzenia wzmacniające sygnał telefonii komórkowej. Dotychczas montowane one były w wagonach na postawie umowy z jednym z operatorów komórkowych. W tej chwili, na 1700 eksploatowanych wagonów, tego typu urządzenia posiada 568.
PKP Intercity zmodernizuje zarówno wagony klasy pierwszej, jak i drugiej. Przeznaczony do modernizacji tabor nie jest obecnie użytkowany przez przewoźnika – są to wagony niesprawne i wyłączone z eksploatacji.
23 lipca br. zostały podpisane umowy na modernizację 68 wagonów dla PKP Intercity kursujących na trasie Przemyśl – Szczecin. To największy jednorazowy kontrakt na modernizację wagonów Intercity w tej dekadzie. Obecnie PKP Intercity prowadzi cztery istotne projekty modernizacji i zakupu taboru – pociągów oraz wagonów. Ich wartość wynosi 580 mln Euro (ok. 2,5 mld złotych).
PKP IC, 27-07-2012, http://www.pkp.pl/node/5621