Warto starać się o gwiazdki kategoryzacyjne
Tematyka spotkania poświecona została między innymi wprowadzeniu certyfikacji informacji turystycznej w Polsce w sezonie 2009/2010, omówieniu zaawansowania prac nad aktualizacją podręcznika „Polski system informacji turystycznej” oraz wykorzystaniu dla rozwoju informacji turystycznej w Polsce środków komponentu B z Działania 6.3. PO IG.
W naradzie uczestniczyli członkowie Zespołu Roboczego d/s Informacji Turystycznej: Maria Fudała, Mazowiecka Regionalna Organizacja Turystyczna; Piotr Mielec, Opolska Regionalna Organizacja Turystyczna oraz Piotr Sölle, Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego. Z ramienia Forum Informacji Turystycznej wzięli udział: przewodniczący FIT Marcin Pałach, Tarnowskie Centrum Informacji Turystycznej; Agnieszka Sobańska, Włocławska Informacja Turystyczna; Barbara Tekieli, Stołeczne Biuro Turystyki; Wojciech Dziąbek, Urząd Miejski w Zawierciu i Jacek Idzikowski, Departament Współpracy Regionalnej POT. Kierownictwo Polskiej Organizacji Turystycznej reprezentowała wiceprezes Elżbieta Wąsowicz-Zaborek oraz prowadzący spotkanie Cezary Molski, dyrektor Departamentu Współpracy Regionalnej POT.
Środki z Działania 6.3 PO IG dla „it”
Postanowienie o prowadzeniu kategoryzacji centrów informacji turystycznej jest wynikiem ustaleń dokonanych przez Departament Współpracy Regionalnej Polskiej Organizacji Turystycznej wspólnie z Zarządem Forum Informacji Turystycznej oraz Zespołem Roboczym ds. Informacji Turystycznej powołanym przez Forum Regionalnych Organizacji Turystycznych. Procedurze kategoryzacyjnej poddane zostaną Centra „it”, które wypełnią i skierują stosowny wniosek do regionalnej organizacji turystycznej. Przeprowadzi ją komisja wyłoniona przez ROT. Będzie ona decydować o liczbie przyznawanych placówkom „it” umownych gwiazdek kategoryzacyjnych lub ich odpowiedników określających stwierdzony sposób oznaczenia i standard wyposażenia placówek oraz zakres i poziom obsługi klientów. O fakcie skategoryzowania centrum informowała będzie turystów naklejka umieszczona w widocznym miejscu przy wejściu oraz oprawny w ramy oficjalny dokument potwierdzający komisyjnie przyznaną kategorię. Nie dokonano jeszcze wyboru najwłaściwszego projektu graficznego obu elementów informacyjnych. Najprawdopodobniej zostanie na nich uwidoczniona liczba przyznanych gwiazdek, logo ROT odpowiedzialnej za ich przyznanie oraz symbol polskiej turystyki, czyli graficzny znak Polska z charakterystyczną falką morską, górskimi szczytami i koroną drzewa.
Skategoryzowane centra i punkty informacji turystycznej będą mogły ubiegać się o dofinansowanie zakupu sprzętu technicznego i wyposażenia placówek służących podniesieniu jakości obsługi klientów. Pieniądze na zakup pochodziły będą ze środków Działania 6.3 PO IG, którego beneficjentem jest Polska Organizacja Turystyczna.
System „it” w teorii i praktyce
Uczestnicy warszawskiego spotkania poczynili również uzgodnienia ukierunkowujące tok prac redakcyjnych nad aktualizacją podręcznika „Polski System Informacji Turystycznej”. Poprzednie wydanie ukazało się drukiem w roku 2003 jako praca zbiorowa zespołu specjalistów. Jednym z autorów był Jacek Idzikowski, który obecnie kieruje pracami redakcyjnymi drugiego, poszerzonego i uzupełnionego wydania tej cennej pozycji z zakresu informacji turystycznej.
Ożywioną dyskusję wywołał temat niezwykle istotny dla spójności polskiego systemu informacji turystycznej, jakim jest realizacja planów rozwoju portalu narodowego polska.travel. Mikołaj Plichta, dyrektor Departamentu Nowych Technologii POT poinformował o zastosowanych rozwiązaniach informatycznych, które pozwolą na zespolenie zawartości istniejących baz regionalnych z portalem narodowym. Obecni uznali to za ważną deklarację, ponieważ do tej pory w wielu przypadkach różnice konfiguracji systemowych wynikające z nieracjonalnego braku współpracy twórców regionalnych portali – uniemożliwiają wzajemną komunikację pomiędzy pamięcią serwerów i bezbłędną wymianę zgromadzonych danych.
Ocenią bezstronnie naszą pracę
I wreszcie na koniec dobra wiadomość dla wszystkich, którzy czują niedosyt i upominają się o aktualne dane dotyczące funkcjonowania informacji turystycznej w Polsce.
Na zlecenie Departamentu Współpracy Regionalnej POT w wytypowanych województwach przeprowadzone zostaną u progu sezonu letniego badania, które w obiektywnej ocenie odzwierciedlą jakość obsługi w placówkach informacji turystycznej. Do szczegółów powrócimy na łamach Aktualności Turystycznych, gdy znana już będzie metoda, którą zastosuje przy gromadzeniu danych wykonująca to zadanie, wyspecjalizowana instytucja badawcza.