Targi w Łodzi zakończone sukcesem!
W ramach targów odbył się tradycyjny Łódzki Jarmark Turystyczny, organizowany przez redakcję miesięcznika branży turystycznej TTG Polska oraz Międzynarodowe Targi Łódzkie. Jarmark w formie branżowego workshopu umożliwił przeprowadzenie rozmów biznesowych i zawarcie cennych kontraktów przed rozpoczęciem sezonu turystycznego.
W workshopie wzięło udział prawie 30 firm, podczas wydarzenia odbyło się niemalże 200 wcześniej umawianych spotkań. Uroczystego otwarcia dokonał Paweł Fendler Dyrektor Generalny MTŁ – podkreślając wielokulturowość Łodzi, która sama jest jarmarkiem różnorodności. Dyrektor Targów Łódzkich zaakcentował też znaczenie Jarmarku, jako wydarzenia łączącego branżę turystyczną i swoistą randkę biznesową. W otwarciu uczestniczyli również: Zbyszek Zaborowski – Wicemarszałek Województwa Śląskiego, Sylwester Pawłowski – prezes Regionalnej Organizacji Województwa Łódzkiego, Artur Buczyński – prezes Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, Małgorzata Mastalerz – wiceprezes Izby Turystyki Rzeczypospolitej Polskiej, Małgorzata Karwat – prezes Izby Turystyki Ziemi Łódzkiej, Andrzej Szymański, przewodniczący Warszawskiej Izby Turystyki.
Ważnym wydarzeniem targów było podpisanie umowy o współpracy pomiędzy Mazowiecką Regionalną Organizacją Turystyczną, reprezentowaną przez prezesa Artura Buczyńskiego a Regionalną Organizacją Turystyczną Województwa Łódzkiego kierowana przez prezesa Sylwestra Pawlowskiego. Dwa sąsiadujące województwa postanowiły skoordynować tę część swoich działań, która dotyczy zwłaszcza produktów o zasięgu międzywojewódzkim. Są nimi m.in. wycieczki szlakami Fryderyka Chopina, zabytków techniki, kultury ludowej. Znaczna część historycznego Mazowsza znajduje się w obrębie województwa łódzkiego; mieszkańcy województwa łódzkiego odwiedzają województwo mazowieckie; częste są także „rewizyty”. O wzrastającym ruchu turystycznym między sąsiadującymi regionami nie decyduje jedynie ich bliskość i dobra dostępność komunikacyjna, ale przede wszystkim a atrakcyjność samego produktu turystycznego.
Targi Łódzkie były jak zawsze wspaniałą okazją przyjrzenia się ofercie turystycznej regionu. Odwiedzający pytali często o atrakcje „nowe”, a także o te, które nie są nadmiernie frekwentowane, dzięki czemu wyjazdy stają się zwrotno okazja do odpoczynku jak też do autentycznych przeżyć i zdobycia ciekawych wiadomości.
Kujawsko Pomorskie zapraszało m.in. do Koronowa, w którym 10 października odbędzie się rocznicowa inscenizacja bitwy z Krzyżakami (1410). Nawiązując do Roku chopinowskiego proponowano wizytę w: Szafarni, Golubiu – Dobrzyniu, Służewie, parku etnograficznym w Kłóbce. Ciekawą placówką jest nowo powołany Instytut Kardynała Józefa Glempa w Inowrocławiu.
Bardzo bogatą ofertę przygotowali jak zawsze gospodarze – samorządy i branża turystyczna Łodzi i województwa łódzkiego. Stowarzyszenie Związek Gmin i Powiatów Regionu Łódzkiego dysponowało materiałami promocyjnymi większości gmin. Obejmowała ona turystykę: wypoczynkową, krajoznawczą, biznesową, aktywną, agroturystykę. Na weekendowa wycieczkę kolejową zapraszały Skierniewice z pięknie odrestaurowanym dworcem kolejowym, pamiątkami po Konstancji Gładkowskiej – narzeczonej F. Chopina i wspaniałymi owocami, Radomsko na doroczne Święto zupy zalewajki. Przekonywające były oferty Lipiec Reymontowskich i Łowicza – słynnego centrum folkloru, miasta cennych zabytków i fascynujących imprez. Do serca mało znanej Jury Wieluńskiej (krainy skał i jaskiń) zapraszał harcerski ośrodek „Nadwarciański Gród” w Załęczańskim Parku Krajobrazowym, opodal Wielunia. Wędrówkę szlakiem św. Faustyny proponowała gmina Sinice Warckie, a Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego proponując wędrówki szlakami Operacji Łódzkiej 1914-1915 przygotował specjalna mapę historyczno-turystyczną.
Stoisko Mazowsza i Warszawy zdominowała tematyka chopinowska. Nie zabrakło tez ofert agroturystycnych i propozycji odwiedzenia stolicy. Stołeczne Biuro Turystyki przygotowało między innymi publikację „Warszawa dla dzieci” oraz dla branży turystycznej – nowy katalog „Wardsaw conference & gala diner veneues”. Natomiast Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Nadbużańskich promowało swój subregion przez sztukę, prezentując pokłosie dorocznego pleneru malarskiego i fotograficznego.
Województwo małopolskie udostępniło kolejne tomiki profesjonalnych katalogów atrakcji turystycznych regionu, dotyczących m.in. uzdrowisk, turystyki aktywnej, zabytków. Konsekwentna jest także promocja realizowana przez Tarnowskie Centrum Informacji, które przygotowało już kolejną edycje tematycznych pakietów turystycznych, obejmujących miasto i wschodnią część województwa małopolskiego. Prawdziwym hitem stal się katalog „Małopolska wieś pachnąca ziołami”{, przygotowany przez Sądecką Organizację Turystyczną. O względy turystów zabiegały też: gmina Ślemień oraz Region Podbabiogórski z centrum w Suchej Beskidzkiej, Niepołomice z królewskim zamkiem. To miasto, w którym w okresie remontu Krakowskich Sukiennic, pomieszczono skarby narodowej galerii, pragnęłoby aby część z tych zbiorów została tu na stałe.
W ekspozycji Podkarpackiego zwracały uwagę: miasto Przemyśl, szlak Sanu, oferta Związku Gmin Turystycznych Pogórza Synowskiego (m.in. organizatora dorocznych konferencji naukowych), Bieszczadzki Szlak Konny i oferty agroturystyczne.
Podlaskie zapraszało na wycieczki rowerowe, na szlaki wodne okolic Augustowa, do Puszczy Białowieskiej, a także do Łomży, która coraz bardziej odważnie promuje się na targach turystycznych, po latach ich niedoceniania.
Nieliczne, ale bardzo profesjonalne były oferty z Pomorskiego. Zaprezentowała się mało znana gmina Choczewo z pięknymi plażami, lasami i jeziorami oraz GoUstka, której gospodarze corocznie uatrakcyjniają letnie kalendarze imprez.
Dynamiką przedsięwzięć i mnogością wystawców oraz podwystawców pozytywnie zaskakuje Ślaskie. Związek gmin jurajskich, związek Gmin i Powiatów Śląskich w Rybniku, Śląska Organizacja Turystyczna, Beskidzka 5, Stowarzyszenie Olza z Cieszyna, liczne samorządy miast zgromadziły bardzo cenne materiały i oferty na wszystkie pory roku. Nowościami były m.in.: „Przewodnik motocyklowy po Jurze”, broszura „Bielsko-Biała dzieciom”, mapa wyciągów narciarskich Beskidzkiej 5 (Brenna, Istebna, Szczyrk, Ustroń, Wisła). Nieustającym zainteresowaniem cieszył się szlak zabytków Techniki.
Świętokrzyskie proponowało wizytę w Kielcach, Sandomierzu, Europejskim Centrum Bajki w Pacanowie, a także na Ponidziu, m.in. w Solcu Zdroju, Stopnicy, Wiślicy, Nowym Korczynie. Cenne publikacje przygotowano z myślą o uczestnikach „zielonych szkół” oraz niepełnosprawnych.
Gdyby nie profesjonalne stoisko Giżycka, oraz oferty na stanowisku PTTK, w Łodzi zabrakłoby zaproszeń z terenu Mazur. Trudno się więc dziwić, że bogata oferta Giżycka spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem.
Ciekawie zaprezentowała się Wielkopolska Organizacja Turystyczna, powiaty gnieźnieński oraz tereny wschodniej części regionu. m.in. powiaty koniński, turecki, słupecki, gmina Ślesin. Powiat czankowsko-trzcianecki zapraszał na Dzień Spieczonego Bliźniaka.
Ciekawe wakacyjne i nie tylko wakacyjne oferty przywieźli członkowie prężnego Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Pojezierza Drawskiego.
Targi Łódzkie pokazały, że turystyka nie boi się kryzysu, a chwilowe wahnięcia koniunktury przyczyniają się do wzbudzania nowych inicjatyw. Najwyższy czas, aby ogólnopolski system informacji turystycznej przyczynił się do udrożnienia kanałów dystrybucji produktów.
TTG, 2010-03-01, http://ttg.com.pl/index.php?mode=2&art=9297