Otwarcie dworca w Tarnowie
Dworzec kolejowy w Tarnowie odzyskał swój dawny blask! Modernizacja zabytkowego obiektu zakładała połączenie jego oryginalnej architektury ze współczesnymi standardami obsługi pasażerów. Po trwających prawie trzy lata pracach budowlańców, kolejarzy, architektów, konserwatorów zabytków i artystów plastyków, otwiera on swoje przestrzenie dla pasażerów. W listopadzie tego roku mija dokładnie 100 lat od jego powstania.
Generalny remont dworca rozpoczął się w 2007 roku i obejmował niemal wszystkie jego elementy. Wymieniona została instalacja elektryczna i wodno – kanalizacyjna, dach, stropy, ogrzewanie, itp. Wyremontowano pomieszczenia kas biletowych, korytarzy, poczekalni dla podróżnych i pomieszczeń, wykorzystywanych komercyjnie. Szczególną uwagę poświęcono architekturze o wartości zabytkowej, freskom, malowidłom czy elementom rzeźbiarskich. Wymianie i renowacji poddano także okna, drzwi i parapety.
Również na zewnątrz dworzec kolejowy w Tarnowie wygląda dzisiaj szczególnie efektownie. Nie tylko ze względu na nową elewację, ale i renowację placu przed nim, nawiązującą do jego 100- letniej tradycji oraz oryginalną iluminację całości.
Prace remontowe prowadzone były w dwóch etapach. Pierwszy z nich, rozpoczęty w 2007 r., należał do firmy Complex Bud. W drugim etapie, od 2009 r., dworzec remontowało konsorcjum firm Hemobudowa – Kraków S.A. i ANTIS Przedsiębiorstwo Budowlano – Konserwatorskie. Całość prac kosztowała 42 mln zł.
Tylko w tym roku do rewitalizacji dworca w Tarnowie zużyto 130 metrów sześciennych betonu, ponad 20 ton konstrukcji stalowych, 2 kilometry kabli, 177 ton tynku, ponad 3300 litrów farb i niemal 50 ton cementu. Tegoroczna budowa pochłonęła też niemal 400 kilogramów… gwoździ.
Na dworcu znajduje się dzisiaj 6 kas biletowych, poczekalnia dla pasażerów, skrytki bagażowe, toalety (również przystosowane dla osób niepełnosprawnych), bankomat, a także kafejki z dostępem do Internetu, saloniki prasowe, restauracje i punkty z tzw. małą gastronomią. Nie zabraknie też księgarni, biura podróży czy kwiaciarni. Na dworcu swoje miejsce znajdzie wkrótce również punkt informacji miasta Tarnowa i Biuro Wystaw Artystycznych Galerii Miejskiej.
Budynek jest monitorowany, zarówno w środku jak i zewnątrz oraz zaopatrzony w nowoczesny system informacji wizualnej.
Dworzec w Tarnowie został wybudowany 100 lat temu, wg projektu E. Baudischa. Oficjalnie otwarto go 24 listopada 1910 r. W rok później ówczesne władze kolei ufundowały na dworcu dziesięć wielkich malowideł olejnych, przedstawiających najpiękniejsze widoki Tatr i Pienin, autorstwa artysty malarza Edmunda Cieczkiewicza, adiunkta kolejowego z Nowego Sącza. Obrazy te zdjęto po II wojnie światowej. Później cześć z nich została odnaleziona, poddana konserwacji i ponownie powieszona w głównej hali dworca.
W 2010 roku z okazji 100-lecia dworca i w ramach jego generalnego remontu, kolej ufundowała dwa współczesne, wielkoformatowe obrazy o tematyce nawiązującej do projektów Cieczkiewicza, które zawieszono w miejsce brakujących oryginalnych obrazów. Autorem dzieł jest bieszczadzki artysta malarz Tomasz Żyto Żmijewski.
W całej Polsce kolej prowadzi obecnie największy od kilkudziesięciu lat program modernizacji dworców. Do roku 2012 swoje oblicze zmieni 77 obiektów zarówno w dużych miastach jak i w mniejszych miejscowościach. Koszt tych prac wyniesie blisko 980 mln złotych (środki z budżetu państwa, UE i budżetu PKP S.A.). Kolejne nowoczesne obiekty budowane są dzięki środkom prywatnych inwestorów. Obok Tarnowa, w województwie małopolskim w listopadzie rozpoczęła się budowa nowoczesnego dworca Kraków Główny. Trwa również gruntowny remont dworców w Bochni, Brzesku i Krzeszowicach.
PKP, 12-10-2010, http://pkp.pl/node/4513