Nowe władze Małopolskiej Organizacji Turystycznej – Inaczej, ale bez rewolucji
Nowemu prezesowi sprawy MOT i turystyki nie są obce, bowiem – sam zapalony miłośnik gór i pieszych wycieczek – dotychczasowe działania organizacji chętnie wspierał i wyrażał swoje poparcie dla rozwoju turystyki i promocji regionu.
Owacje na stojąco i „Sto lat” usłyszał po dwóch kadencjach prezesowania Małopolskiej Organizacji Turystycznej ustępujący statutowo ze swojej funkcji prezes Jan Wieczorkowski. – Dla tej chwili warto było pracować przez 9 lat – wyznał nie kryjąc wzruszenia. Kierował organizacją od chwili jej założenia w roku 2001, pełniąc wówczas, podobnie jak obecnie jego następca, funkcję wicemarszałka Województwa Małopolskiego.
Walne Zebranie dokonało w statucie MOT zmian prowadzących do ściślejszych powiązań organizacji z Województwem Małopolskim. Władze samorządowe zwiększyły z jednej strony swoją reprezentację we władzach MOT (liczba członków wskazanych przez Województwo w Zarządzie MOT wzrosła z trzech na pięciu), z drugiej strony zadeklarowały zwiększenie składki członkowskiej z 60,05 tysięcy na 1,065 mln zł.
Zmiany te nie wprowadzą rewolucji w funkcjonowaniu Małopolskiej Organizacji Turystycznej. Ich kierunek jest wskazany jako optymalny w opracowanym przez Forum Regionalnych Organizacji Turystycznych Kodeksem Dobrych Praktyk, stworzony dla marszałków województw i samorządów lokalnych. Zgodnie z kodeksem i praktyką stosowaną w większości ROT-ów, za najlepszy uważa się taki model, w którym regiony przekazują kompetencje i budżety na rozwój i promocję turystyczną do ROT-ów, jednocześnie mając duży wpływ na działania podejmowane przez te organizacje.
Zwiększenie składki Województwa nie wpłynie znacząco na poziom finansów organizacji, ułatwi natomiast procedury. Dotychczas Województwo przekazywało podobną kwotę na działania MOT, jednak nie składką, a na zasadzie powierzonych zadań. By je zdobyć, organizacja musiała startować w przetargach i konkursach. Zarówno procedury przetargowe, jak i rozliczanie dotacji zajmowało ogromną ilość czasu i energii nielicznego zespołu MOT (4,5 etatu).
Walne zebranie udzieliło absolutorium odchodzącemu zarządowi, przyjęło sprawozdanie za ubiegły rok i zatwierdziło plan pracy i plan finansowy na rok 2010. Wybrano też nowy Zarząd Małopolskiej Organizacji Turystycznej. I tu obyło się bez rewolucyjnych zmian. Jak widać, stabilizacja i wypracowane modele współpracy rokują dobre perspektywy dla przyszłości turystyki w Małopolsce.
Zarząd Małopolskiej Organizacji Turystycznej:
prezes – Leszek Zegzda, wicemarszałek Województwa Małopolskiego, wiceprezesi – Bożena Srebro, dyrektor Sądeckiej Organizacji Turystycznej; Jan Wieczorkowski, wiceprezes Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, skarbnik – Jan Bączek, prezes firmy Jan-Pol, sekretarz – Anna Jędrocha, wiceprzewodnicząca Krakowskiej Izby Turystyki
Członkowie:
Mirosław Banach (Powiat Tarnowski), Krzysztof Borkowski (Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej), Andrzej Gut-Mostowy (Województwo Małopolskie), Marcin Jagła (miasto Nowy Targ), Elżbieta Kantor (Województwo Małopolskie), Janusz Kociołek (Powiat Suski), Krzysztof Kuczmański (PUHiT), Marcin Pałach (Tarnowskie Centrum Informacji), Jan Sienkiewicz (Stowarzyszenie Flisaków Pienińskich), Teresa Starmach (Województwo Małopolskie).
Komisja Rewizyjna:
przewodniczący – Aleksander Giertler (Sądecka Izba Turystyki)
Członkowie:
Marek Durmała (Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii W Suchej Beskidzkiej), Józef Klimek (gmina Łącko), Małgorzata Małuch (gmina Sękowa), Jan Morańda (gmina Ropa).
Aktualności Turystyczne, 01-06-2010, http://www.aktualnosciturystyczne.pl/wiadomosci-rot-i-lot/inaczej-ale-bez-rewolucji