Polska atrakcyjna i bezpieczna dla turysty – TELEFON BEZPIECZEŃSTWA
W celu poprawienia bezpieczeństwa turystów zagranicznych przebywających w Polsce oraz tworzenia dobrego wizerunku Polski za granicą 14 maja zostało podpisane przez Ministerstwo Sportu i Turystyki, Polską Organizację Turystyczną, Komendę Główną Policji oraz Urząd do Spraw Cudzoziemców porozumienie w sprawie uruchomienia telefonu bezpieczeństwa. Od 1 czerwca 2009r. do 30 września 2009r. informatorzy będą udzielać turystom informacji w języku: angielskim, niemieckim i rosyjskim codziennie w godzinach 10.00 – 22.00 .
Polska Organizacja Turystyczna promując polską turystykę kładzie duży nacisk na stan bezpieczeństwa turystów zagranicznych. Z badań przeprowadzanych, co roku przez Instytut Turystyki wynika, że obok kosztów pobytu, standardu usług i atrakcji turystycznej, stan bezpieczeństwa jest jednym z elementów decydujących o wyborze miejsca na wypoczynek. Dlatego Polska Organizacja Turystyczna, Komenda Główna Policji, Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz Urząd do Spraw Cudzoziemców w zakresie poprawy bezpieczeństwa turystów w Polsce uruchomi już po raz ósmy specjalną linię zwaną „telefonem bezpieczeństwa” Dzwoniąc pod numery „telefonu” cudzoziemcy będą mogli uzyskać pomoc w nagłych i wyjątkowych sytuacjach.
Uruchomienie linii, pod, którą mogą dzwonić turyści jest także działaniem mającym wpływać na pozytywny, przyjazny turyście wizerunek naszego kraju. Z badań przeprowadzonych przez Polską Organizację Turystyczną wynika, że turyści zagraniczni często lepiej postrzegają Polskę niż Polacy. Poza tym sondaże wskazują, że ponad 85 proc. turystów, odwiedzających Polskę po raz pierwszy jest bardzo mile zaskoczonych tym, co zastali w stosunku do tego, czego się spodziewali postrzegając Polskę przez pryzmat często niekorzystnych doniesień prasowych o naszym kraju.
Uruchomienie linii, pod którą mogą dzwonić turyści w razie kłopotów jest przede wszystkim jednym z elementów naszych działań mających na celu tworzenie przyjaznej atmosfery dla turystów. Chcemy, aby wyjechali z Polski z poczuciem, że jest to kraj nie tylko atrakcyjny turystycznie, ale także dbający o bezpieczeństwo turystów. Chcemy, aby turysta nie czuł się pozostawiony sam sobie w razie kłopotów. Dzięki „pomocnym liniom” turysta może liczyć na pomoc, w każdej trudnej sytuacji, która ma miejsce w hotelu, w taksówce, na drodze w przypadku awarii samochodu. Doświadczenie z lat ubiegłych pokazuje, że istnieje potrzeba wprowadzenia krajowego całorocznego Contact Center (CC.). Linia zapewniałaby wsparcie turystom podróżujących po Polsce, nie tylko w zakresie bezpieczeństwa, ale także informacji o atrakcjach turystycznych Polski – mówi Rafał Szmytke Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.
Telefon Bezpieczeństwa nie będzie zastępował numerów odpowiednich służb (policja, straż pożarna, pogotowie). Osoby odbierające telefon będą ściśle współpracowały z Oficerem Dyżurnym Kraju KG Policji. W typowych sytuacjach obsługa będzie podawała właściwe numery telefonów odpowiednich służb: policji, pogotowia, straży pożarnej, pomocy drogowej i informacji turystycznej. Średnio w każdym miesiącu informatorzy odbierają ok. 200 – 250 telefonów a problematyka spraw zgłaszanych telefonicznie przez turystów zagranicznych jest bardzo różnorodna; począwszy od typowej informacji turystycznej, drobnych spraw związanych z poruszaniem się turystów na terenie Polski aż do zgłoszeń poważnych przestępstw popełnianych na turystach
Ulotki z numerem telefonu będą dystrybuowane zagranicą przez Polskie Ośrodki Informacji Turystycznej, będą też rozdawane na przejściach granicznych, dworcach i lotniskach, konsulatach i ambasad Rzeczypospolitej Polskiej.
1) linia bezpłatna o numerze 0 800 200 300 przeznaczona będzie do obsługi połączeń z sieci stacjonarnych;
2) linia o numerze 0 608 599 999, płatna zgodnie z taryfą operatora, przeznaczona będzie do obsługi połączeń z sieci komórkowych
Dodatkowe informacje:
www.policja.pl/portal/pol/1/40697/Telefon_bezpieczenstwa_dla_turystow.html