Musica Poetica 2013 – Festiwal Paschalny

13 marca 2013 , Tagi: wydarzenie

Tarnowska Katedra jest miejscem niezwykłym – to nie tylko przestrzeń gotyckiej bazyliki, ale nagromadzenie najwyższej jakości rzeźby renesansowej i manierystycznej – poczynając od nagrobka Barbary z Rożnowa, przez najznakomitszą w Polsce nowożytną postać kobiecą, dłuta samego Berrecciego (nagrobek Barbary z Tęczyńskich Tarnowskiej), po dwa monumentalne, iście sarmackie grobowce hetmana Jana Tarnowskiego i Ostrogskich, flankujące wejście do prezbiterium i materializujące w kamieniu rozmach barokowej kultury w Rzeczpospolitej. To miejsce idealne dla muzyki dawnej, z jej retoryką i swoistą teatralnością. Zwłaszcza, jeśli tematem ma być najważniejsze wydarzenie duchowości – pasja, śmierć i zmartwychwstanie Chrystusa.
Program Festiwalu krąży wokół ewangelicznego tematu odsłaniając różne sposoby widzenia. Znajdą się tu bezpośrednie odwołania, widoczne w najważniejszych tekstach poezji religijnej, takich jak sekwencja Stabat Mater czy antyfona Salve Regina, ale także mistycyzujący dialog ze śmiercią, która w perspektywie chrześcijańskiej nie jest końcem, lecz upragnionym początkiem: motety Bacha i jego słynna kantata „Ich habe genug”. Festiwal muzyki dawnej nie może zresztą obyć się bez Bacha, będącego wręcz symbolem nie tylko najwyższej muzycznej jakości, ale i największego wtajemniczenia w muzyczną teologię.

Cechą tarnowskiego festiwalu – choć to dopiero trzecia edycja – jest udział najznakomitszych muzyków polskich i zagranicznych. W tym roku cykl koncertowy otworzy dyrygent legendarny, jeden z ojców nurtu wykonawstwa muzyki dawnej w zgodzie z realiami historycznymi, sir Andrew Parrott. Światowy specjalista od dawnej muzyki niemieckiej i brytyjskiej, przedstawi wraz ze swoim zespołem wokalnym Taverner Consort wybór Motetów Bacha – fascynujących utworów chóralnych, w których komplikacja, właściwie niewidoczna dla słuchacza, prowadzi emocje z nastroju pogrzebowego (motety były utworami funeralnymi), do sublimacji nadziei i oczekiwania. To jedne z najbardziej tajemniczych dzieł Lipskiego Kantora.

Nie zabraknie także wybitnych śpiewaków: w Tarnowie zabłyśnie tym razem gwiazda Olgi Pasiecznik, sopranistki, która – będąc najważniejszą śpiewaczką prezentującą polski (choć nie tylko) repertuar na największych estradach świata – nie wymaga przedstawiania, oraz Karola Kozłowskiego,młodego tenora, który dał się już poznać jako znakomity wykonawca tak wymagających partii, jak Ewangelista w Pasjach Bacha (pod dyrekcją dyrygentów Konrada Junghaenela czy Jana Tomasza Adamusa). Tym razem Kozłowski śpiewać będzie repertuar z kręgu okołobachowskiego: kantaty Carla Philippa Telemanna (swego czasu kompozytora znacznie bardziej podziwianego od Bacha) oraz wcześniejszego, XVII-wiecznego mistrza, Johanna Hermanna Schauna.

Więcej informacji:

http://www.tarnow.pl/Kultura/Aktualnosci-kulturalne/Musica-Poetica-2013-Festiwal-Paschalny

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej