GDDKiA ma pomysł, jak uruchomić A4 między Szarowem a Tarnowem

20 września 2012 , Tagi: komunikacja

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje, że blisko 57-kilometrowy fragment autostrady A4 pomiędzy Szarowem a Tarnowem w woj. małopolskim zostanie dopuszczony do ruchu przed końcem tego roku.

Zarządca dróg dąży do tego, żeby trasa była dostępna dla kierowców od razu w całości. Co prawda, środkowa część trasy, od Brzeska do Wierzchosławic, wciąż będzie w budowie. – Ruch miałby się tam odbywać w obie strony po jednej jezdni – poinformował dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Jacek Gryga.
Zdaniem przedstawicieli GDDKiA rozwiązanie takie pozwoliłoby uniknąć problematycznego „przekładania” ruchu z autostrady A4 na drogę krajową nr 4 w okolicach Brzeska i Wierzchosławic.

Najbardziej zaawansowana jest budowa pierwszego i trzeciego odcinka A4: Szarów-Brzesko (23,1 km) oraz Wierzchosławice-Krzyż k. Tarnowa (13 km). Prace na pierwszym odcinku prowadzi polsko-słowacko-czeskie konsorcjum firm Polimex-Mostostal SA, Doprastav AS oraz Metrostav AS. Wykonawcą trzeciego odcinka autostrady jest hiszpańska firma Dragados.

Najtrudniejsza sytuacja jest na drugim, blisko 21-kilometrowym odcinku między Brzeskiem i Wierzchosławicami, gdzie na początku zeszłego roku rozwiązano umowę z dotychczasowym wykonawcą: polsko-macedońskim konsorcjum firm NDI oraz SB Granit. W październiku ub.r. prace rozpoczął tam nowy wykonawca: konsorcjum firm Heilit + Woerner Budowlana, Strabag, Poldim, Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB-Podbeskidzie.
W czerwcu tego roku wobec jednego z uczestników konsorcjum – Poldim SA została ogłoszona upadłość likwidacyjna.
Budowa autostrady A4 pomiędzy Szarowem i Tarnowem w Małopolsce trwa od początku 2010 roku. Inwestycja miała być gotowa na Euro 2012, ale plany te pokrzyżowały powodzie oraz perturbacje z wykonawcami.
Inwestycja jest dofinansowana w znacznej części z unijnego Funduszu Spójności. Jej koszt wynosi w sumie blisko 2 mld zł. Autostrada powstaje jako dwujezdniowa droga klasy A. Każda z dwóch jezdni autostrady ma dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pas awaryjny (3 m) oraz pobocze gruntowe (1,25 m). Ponadto przewidziano rezerwę terenu dla dodatkowego trzeciego pasa ruchu po zewnętrznej stronie każdej jezdni.
Na trasie autostrady przewidziano cztery węzły autostradowe: Bochnia, Brzesko, Wierzchosławice, Krzyż, a także sześć Miejsc Obsługi Podróżnych. Autostrada z Szarowa do Tarnowa będzie częścią biegnącej z Europy zachodniej na Ukrainę autostrady A4, leżącej w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym. Przecina on Polskę od zachodniej granicy w Zgorzelcu do wschodniej granicy w Korczowej. Łączna długość trasy wyniesie ok. 670 km. Do tej pory na terenie Polski autostradę A4 wybudowano od polsko-niemieckiej granicy w Zgorzelcu przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków do Szarowa.

 

http://www.gazetakrakowska.pl/artykul/660157,gddkia-ma-pomysl-jak-uruchomic-a4-miedzy-szarowem-a-tarnowem,id,t.html?cookie=1

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej