Balice obsłużyły blisko 2,7 mln pasażerów
Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice (MPL) obsłużył w zeszłym roku nieco ponad 2 mln 680 tys. pasażerów, czyli o 8 proc. mniej niż rok wcześniej. W tym roku lotnisko planuje przełamać tendencję spadkową i po raz drugi w swojej historii osiągnąć granicę 3 mln odprawionych pasażerów.
– Mimo spadków jesteśmy zadowoleni z 2009 roku, bo w dobie kryzysu nie ograniczyliśmy projektów inwestycyjnych, co w perspektywie czasu przyniesie efekty, a także przygotowaliśmy nowe połączenia i w 2010 rok wchodzimy z bardzo dobrą siatką połączeń – poinformował dziennikarzy w poniedziałek prezes MPL Kraków-Balice Jan Pamuła.
Według niego 8-proc. spadek liczby pasażerów w zeszłym roku to efekt mniejszego zainteresowania Krakowem ze strony turystów, światowego kryzysu gospodarczego oraz zlikwidowania regularnych operacji przez polskiego taniego przewoźnika Centralwings. Tendencja spadkowa widoczna była przede wszystkim w pierwszej połowie roku, a końcówka zakończyła się już wzrostami: o 15 proc. w listopadzie i 10 proc. w grudniu.
– To, co zapowiada się na 2010 rok, to duży skok do przodu, jeśli oczywiście zostaną zrealizowane umowy zawarte z przewoźnikami – wyjaśnił Pamuła.
Jak poinformował, największa linia operującą z Balic – irlandzki Ryanair, który obecnie lata do 11 europejskich portów, zapowiedział od wiosny tego roku podwojenie liczby połączeń z Krakowa. Swoją siatkę połączeń chcą wzmacniać także inni przewoźnicy.
Prezes zapowiedział, że w tym roku rozpoczęte zostaną dwie kluczowe inwestycje, które mają uczynić z Krakowa „średniej wielkości, eleganckie lotnisko europejskie”. Zakończy się też budowa drugiego łącznika między płytą postojową i pasem startowym, dzięki czemu zwiększy się częstotliwość startów i lądowań. Rozpocznie się też budowa czterogwiazdkowego hotelu w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska. Operatorem obiektu, którego otwarcie zapowiadane jest na przyszły rok, zostanie firma hotelarska o zasięgu światowym.
W ciągu najbliższych miesięcy ma zostać wybrana firma, która zaprojektuje nowy terminal pasażerski o przepustowości 7,5 mln – 8 mln pasażerów rocznie. Projekt ma być gotowy na przełomie 2010 i 2011 roku, i wtedy będzie ogłoszony przetarg na wykonawcę obiektu.
Równolegle będą biegły przygotowania do budowy kolejowego dworca przy lotnisku. Będzie on miał połączenie z nowym terminalem i parkingiem wielopoziomowym.
Prezes Pamuła poinformował, że spółka MPL Kraków-Balice wypracowała w zeszłym roku 38 mln zł zysku netto. Zarząd spółki, w której dominującą rolę posiadają PP Porty Lotnicze (76 proc. udziałów) chciałby, aby w tym roku do grona udziałowców dołączył silny inwestor kapitałowy. Miałby on poprzez dokapitalizowanie spółki objąć ok. 30 proc. udziałów.
Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice jest drugim co do wielkości (po warszawskim Okęciu) lotniskiem w Polsce. Na lotnisku regularne operacje wykonuje 18 przewoźników, port współpracuje także z kilkunastoma liniami czarterowymi.