Pomysł na Centrum „IT”

16 lutego 2010 , Tagi: Rynekturystyczny.pl

Informacja turystyczna jest niezbędnym składnikiem promocji turystycznej. Bez sprawnie funkcjonującego systemu informacji nie są możliwe rozwój i promocja polskiej turystyki. Jak wiele zależy od centrum informacji turystycznej z prawdziwego zdarzenia, wie każdy, kto zajmuje się promocją turystyki. Dostrzegły to władze niektórych regionów i miast w Polsce, które postawiły na rozwój turystyki. Najważniejsze to uczyć się nie tyle na błędach innych, ale na ich sukcesach.
Zdefiniować odbiorcę
Projektując centrum i punkt „IT”, należy przede wszystkim odpowiedzieć sobie na pytanie, komu ma służyć tworzona placówka. Jak wiadomo, z jej usług będą korzystać nie tylko turyści polscy i zagraniczni, ale też mieszkańcy, zarządcy atrakcji turystycznych i biura podróży. Do potencjalnych klientów placówek „IT” należy też zaliczyć gestorów bazy noclegowej oraz inwestorów, media, samorządy terytorialne i gospodarcze, twórców produktu turystycznego, agencje promocji, a także osoby zainteresowane pracą w turystyce.
Ważne jest to, by twórcy i odbiorcy informacji turystycznej ściśle ze sobą współpracowali, bo tylko wtedy praca placówki „IT” może przyczynić się do osiągnięcia zamierzonych efektów promocyjnych. Przykładem godnym polecenia jest działające od końca sierpnia 2002 roku Biuro Informacji Turystycznej w Pszczynie, znakomicie usytuowane, bo przy największej atrakcji miasta – Zamku Książąt Pszczyńskich.
– Placówka w Pszczynie udziela informacji nie tylko o samej miejscowości, ale o całym regionie. Na stałe współpracujemy z Urzędem Miasta, Starostwem Powiatowym, Urzędem Marszałkowskim, branżą turystyczną, Muzeum Zamkowym oraz najważniejszymi atrakcjami turystycznymi (skansenem „Zagroda Wsi Pszczyńskiej”, Muzeum Prasy Śląskiej). Kładziemy szczególny nacisk na promocję poszczególnych gmin. Pozostajemy w stałej współpracy z gminami Suszec, Pawłowice i Goczałkowice oraz Referatem ds. Promocji Powiatu i Integracji Europejskiej Starostwa Powiatowego. To zaowocowało m.in. stworzeniem nowego produktu, jakim jest Szlak Książąt Pszczyńskich – mówi pracownik biura, Aleksandra Pęszor-Baksik.
Finansowanie
Nowy system zarządzania polską turystyką związany z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej spowodował, że ogrom obowiązków związanych z tworzeniem i finansowaniem centrów i punktów „IT” w regionach zależy od inicjatywy i środków władz i samorządów regionalnych oraz lokalnych, a także LOT-ów i ROT-ów. W nowych warunkach unijnych istotne znaczenie ma partnerstwo sektora publicznego i prywatnego. Dobrym przykładem takiego rozwiązania jestTarnowskie Centrum Koordynacji i Obsługi Turystyki, powstałe jesienią 1999 roku dzięki dotacji Unii Europejskiejz Programu PHARE Tourin III oraz pomocy Gminy Miasta Tarnowa. Założenia programowe centrum bazują na doświadczeniachpodobnych przedsięwzięć w krajach Unii Europejskiej. Obecnie centrum działa jako zakład budżetowy, co oznacza,że około 50 proc. kosztów związanych z jego funkcjonowaniem zapewnia miasto, a pozostałe placówka musi zagwarantowaćsobie sama. Jak zapewnia Marcin Pałach, dyrektor tarnowskiego centrum, dodatkowe źródła dochodów zapewniają m.in. wynajem sal konferencyjnych oraz pokoi hotelowych, wypożyczalnia rowerów, sprzedaż publikacji i pamiątek promujących region, pomoc w promowaniu powiatu tarnowskiego ościennych gmin i powiatów, dotacje celowe z urzędu miasta, Małopolskiego Urzędu Marszałkowskiego w zakresie wsparcia finansowego wydań materiałów promocyjnych, organizacji study touru czy oznakowania miasta. Część środków na swoją działalność centrum pozyskuje od sponsorów, z którymi realizuje wiele wspólnych projektów na rzecz miasta i gminy, służących rozwojowi i promocji turystyki.
– W przypadku gdy funkcjonowanie centrum „IT” jest zagwarantowane przez władze wojewódzkie, powiatowe czy gminne, można pozwolić sobie na obiektywizm, absolutną niezależność i pełną stabilizację finansową i kadrową, a co za tym idzie – zajmować się „czystą” informacją turystyczną, unikać corocznych przetargów na jej prowadzenie, co bynajmniej nie wpływa pozytywnie na funkcjonowanie tychże jednostek – uważa Katarzyna Motławska, dyrektor toruńskiego ośrodka.
Dotację otrzymaną z Urzędu Miasta Torunia placówka uzupełnia dochodami ze sprzedaży wydawnictw turystycznych, upominków i pamiątek z regionu oraz z prowadzonej działalności wydawniczej. Taki model jest preferowany w toruńskim Ośrodku Informacji Turystycznej, który działa od ponad czternastu lat, a od stycznia 1999 roku przejęty został jako jednostka budżetowa przez miasto Toruń, co zapewnia w 100-proc. finansowanie działań Centrum „IT” przez samorząd wojewódzki i miejski.

Rynek Turystyczny nr 5

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej