Zagłosuj na Tarnowski Park Doświadczeń – Pasaż Odkryć w Ogólnopolskim Konkursie Otwartym „Modernizacja Roku & Budowa XXI w.
Jednym z finalistów konkursu została przebudowa budynku mieszkalnego przy ulicy Rynek 4 w Tarnowie wraz z adaptacją na potrzeby Tarnowskiego Parku Doświadczeń – Pasaż Odkryć.
Przebudowa ze zmianą sposobu użytkowania istniejącego zabytkowego budynku mieszkalnego z usługami przy ul. Rynek 4 w Tarnowie wraz z adaptacją poddasza z przeznaczeniem na potrzeby Tarnowskiego Parku Doświadczeń nazwanego Pasażem Odkryć w ramach projektu nr RPMP.11.01.01-12-0579/17 „Nowe Przestrzenie Zdarzeń w Tarnowie” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 11 Rewitalizacja przestrzeni regionalnej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.
Roboty budowlane obejmowały prace rozbiórkowe i wyburzeniowe, wymianę stropu drewnianego oraz wzmocnienie pozostałych stropów, prace wykończeniowe i renowacyjne oraz remont elewacji budynku. Ponadto kamienica została wyposażona w nowe instalacje i dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Dodatkową atrakcją budynku są zabytkowe polichromie, które zostały odkryte podczas prac remontowych i decyzją Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków poddane konserwacji i wyeksponowaniu. Ozdabiają one sufity i ściany każdej z obszernych, wysokich sal, położonych na pierwszym, reprezentacyjnym piętrze dawnego pałacu biskupiego. W niektórych ujawniono obecność nawet kilku warstw malarskich leżących pod kolejnymi warstwami tynku, powstałych w różnym czasie, ale jednakowo cennych. Polichromie powstawały najprawdopodobniej na zamówienie biskupa tarnowskiego, którego siedzibą kamienica pod czwórką była od końca XVIII wieku do 1912 roku, kiedy to kupił ją burmistrz Tarnowa, Tadeusz Tertil. Zabytkowe i wartościowe malowidła pochodzą z XVIII i XIX wieku.
Kolejnym etapem poza zakończonymi pracami budowlanymi będzie wyposażenie Pasażu Odkryć w specjalistyczne instalacje i urządzenia pozwalające na stworzenie parku edukacyjnego z interaktywną ekspozycją, gdzie na trzech piętrach i w zabytkowych piwnicach odwiedzający, przede wszystkim uczniowie, mają oswajać się z nowoczesnymi technologiami, poznawać ich związek z podstawowymi prawami nauki, a także dowiadywać się o sposobie działania wielu urządzeń i ich zastosowaniu w praktyce.