Tarnowskie tramwaje

Tarnów był jedynym spośród większych miast w Galicji (rządzących się ustawą z 13 marca 1889 r. Lwów i Kraków były miastami o własnym statucie), w którym od roku 1911 zaczął kursować elektryczny tramwaj. Oficjalna uroczystość uruchomienia ruchu tramwajowego odbyła się 25 września 1911 r. w poniedziałek. Tego to dnia, po uroczystym przejeździe Rady Miejskiej i zaproszonych dostojnych gości z remizy na placu Kapłanówka do dworca kolejowego, od godz. 17-tej oddano wozy tramwajowe do użytku publicznego. W czasie przejazdu tramwaju obie strony toru zalegały tłumy tarnowian. Wozy były przystrojone zielenią, kwiatami i wstęgami.

Miały one czerwony kolor z błękitno-złotym herbem miasta. Nazywano je pieszczotliwie „biedronkami”. Wzorowane były na tego samego koloru tramwajach lwowskich.

Długość tarnowskiej linii tramwajowej wynosiła 2580 m. Wiodła od ul. Burtniczej, Lwowską, Wałową, Krakowską do dworca kolejowego.

Przystanki tramwajowe były przed ul. Warzywną, Szpitalną, przy Pilzneńskiej Bramie, ul. Zdrojowej (Goldhammera), Seminaryjskiej (Piłsudskiego), Katedralnej, Bandrowskiego, przy kościele XX. Misjonarzy. Stale kursowało 6 wozów, co 6 minut od godz. 6 rano do 10 wieczorem. Dwa wozy tramwajowe pozostawały w zapasie na zajezdni.

Bilety w okresie międzywojennym były dość drogie. Dorośli płacili za przejazd 20 gr., młodzież 10 gr. W związku z tym od połowy lat 30-tych liczba pasażerów spadła o połowę w porównaniu z latami 20-tymi.

Tarnowski tramwaj -duma miasta – stał się przedsiębiorstwem deficytowym. Władze wojewódzkie dążyły do jego likwidacji. Jego egzystencję otrzymywała Rada Miasta corocznymi dotacjami z miejskiego budżetu. Tramwaj w Tarnowie zlikwidowały okupacyjne władze niemieckie w 1942 r. Trakcja przeszkadzała w ruchach wojsk na wschód i została rozebrana. Jednak tarnowski tramwaj funkcjonował przez 31 lat i pamięta go jeszcze odchodzące pokolenie tarnowian, wspominające z łezka w oku poruszające się dość ospale ulicami miasta czerwone „biedronki”.

Kazimierz Bańburski

 

Na ulicy Wałowej pod koniec maja 2004 roku stanął historyczny przystanek tramwajowy z ławką. Znajduje się on kilka metrów od miejsca, gdzie przed latami był przystanek tramwajowy. Pomysłodawcą historycznego przystanku jest Jacek Adamczyk.

Tekst i zdjęcia ze strony: www.tarnow.pl

 


Zobacz także: